سفارش تبلیغ
صبا ویژن










فیزیک

سلام دوستان. امیدواریم حالتون خوب خوب باشهو از این مطلب استفاده ی لازم و ببرین.



کامل شدن چرخه ی هسته ای کشور را به شما تبریک میگوییم.




شما دوستان در این مطلب با روش کنترل انرژی هسته ای که برای استفاده در توربین های مولد نیروی برق ، ناوها و زیر دریایی های اتمی که همگی در اصول مشترک می باشند آشنا می شوید.


برای ساخت بمب اتم ، خلوص اورانیوم 235 باید به 90% برسد اما برای نیروگاه اتمی 3% نیز کفایتمی کند . حال گلوله های ساچمه ای شکل اورانیوم که قطری حدود cm2 داشته وهر کدام حاوی 3% از U_235 می باشد را بصورت ستونی در کنار هم قرار داده و با قرار گرفتن چند ستون در کنار هم یک دسته شکل می گیرد . در بین هر دسته چند میله ی مخصوص به نام میله ی کنترل قرار دارد . خاصیت این میله ها این است که جاذبه ی خوبی برای نوترون های آزاد شده از اورانیوم هستند. بنا بر این می توانند جلوی آغاز یا ادامه ی واکنش هستهای را بگیرند . اکنون کل این مجموعه در داخل آبی که در درون یک مخزن فشار قرار دارد وارد می شود.


هر قدر میله های کنترل به میزان بیشتری از داخل دسته ی ساچمه های اورانیوم بیرون کشیده شوند نوترونهای بیشتری به اتم هایu_235   برخورد میکند تا آنجا که ماده به حالت فوق بحرانی می رسد و واکنش گرمازا آغاز می گردد . با بالا و پایین بردن میله های کنترل می توان اینواکنش را کنترل نمود . دسته ی اورانیوم ، آب را حرارت داده و موجب بخار شدن آن می گردد . این بخار در لوله هایی به گردش در آمده واز گرمای این لوله ها که خود وارد منبع آب دیگر می شوند آب آن منبع به جوش آمده و بخار می گردد . از بخار منبع دوم توربین ها به حرکت در می آیند . بدینوسیله آبی که با اورانیوم تماس داشته و به صورت رادیو اکتیو درآمده است با توربین ها برخورد نمی نماید . در مخزن فشار که اورانیوم در آن وارد می شود می توان به جای آب از دی اکسید کربن یا فلزات مذاب مانند سدیم و پتاسیم نیز استفاده کرد .


مخازن فشار توسط بتون پوشانده می شوند . بتون مانع از عبور امواج رادیواکتیو می گردد . این مجموعه نیز در میان یک ساختمان بتونی بسیار محکم احاطه می شود . چنین ساختمانی علاوه بر اینکه از برخورد اجسام خارجی مثل هواپیما با مخزن جلوگیری می نماید مانع از نشت هرگونه ماده رایواکتیو به خارج (مثلا در صورت بروز سانحه ای در رابطه با مخازن) نیز می گردد .


در حادثه نیروگاه چرنوبیل در روسیه به دلیل عدم وجود چنین ساختمان ایمنی ، مواد رادیواکتیو به محیط اطراف راه یافت .


از بمباران نوترونی اورانیوم 238 (یعنی همان عملی که در راکتور هسته ای انجام می شود .) پلوتونیوم 239 بوجود می آید . این اتم نیز مانند اورانیوم 235 برای تولید انرژی هسته ای مناسب است .


امروزه 17% کل برق جهان توسط نیروگاه های هسته ای ایجاد می شود و این نسبت در کشور های پیشرفته بیشتر است مثلا در فرانسه 75% از نیروی برق را راکتورهای اتمی تولید می کنند .


شاید تعجب کنید اگر بفهمید که میزان ماده ی رادیواکتیوی که یک نیروگاه برق استفاده کننده از ذغال سنگ به محیط وارد می کند بیش از آلودگی حاصل از یک نیرو گاه اتمی است اما با این وجودی که کاربرد نیروی هسته ای منجر به صرفه جویی هنگفتی در استفاده از سوخت های فسیلی می گردد ، از آنجایی که استخراج و خالص سازی اورانیوم نیز خود ایجاد آلودگی می نماید و نیز سوخت های مصرف شده در نیروگاه اتمی (منظور از سوخت ، همان اورانیوم است ) تا قرن ها قابلیت آلودگی کنندگی محیط را دارا هستند و همچنین نقل و انتقال سوخت به نیروگاه خالی از خطر نیست و نیز به علت واقعه ی نیروگاه چرنوبیل در دهه ی 1980 ، توجه جهانی نسبت به ساخت نیروگاه های اتمی جدید کم شده است .


نوشته شده در شنبه 88/1/22ساعت 7:12 عصر توسط وحیدی نظرات ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت